Sunday, May 17, 2009

Zambry hanya layak diumpamakan dengan 'Mugabe'

TASEK GELUGOR - Menteri Besar 'haram' Perak, Dato' Dr Zambry Abdul Kader tidak layak disebut sebagai tokoh India, Mahatma Gandhi atau Afrika Selatan, Nelson Mandella tetapi lebih mirip kepada tokoh zalim pemimpin Zimbabwe, Robert Mugabe kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Haji Ahmad.

Jelas beliau, kenyataan Dr Zambry baru-baru ini bahawa beliau umpama Gandhi atau Mandella yang sanggup berjuang demi rakyat amat memalukan kerana perjalanan politiknya berlainan dengan apa yang dilalui oleh kedua-dua tokoh tersebut.

"Malu sungguh bila Dr Zambry mengakui dirinya bagaikan Gandhi atau Mandella kononnya perjuangannya mendapatkan hak sebagai Menteri Besar Perak untuk memperjuangkan nasib rakyat, " tambah beliau.

Katanya lagi, senario politik terutamanya bagaimana beliau mendapatkan kuasa amat menjijikkan kerana menerusi rampasan kuasa yang tidak bertamadun langsung.

Ustaz Idris mengulangi pandangannya, hanya satu jalan sahaja untuk menyelesaikan krisis di Perak iaitu memberikan mandat kepada rakyat bahawa kerajaan manakah yang mereka suka antara Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat.

Sekarang ini sambungnya, kemelut di Perak sudah hancur dan memerlukan satu tindakan pantas demi menyelamatkan keadaan yang ada kerana menegakkan benang basah oleh BN menerusi mahkamah akan berpanjangan dan sukar untuk diatasi.

"Dari kes rampasan kuasa yang tidak beradab dilakukan oleh Dato' Seri Najib Tun Razak sampailah sekarang isu berkenaan tidak selesai. Melainkan satu pilihan raya seluruh Perak diadakan segera jika tidak semakin lama makin hancur dibuatnya, " ujarnya dalam ceramah khas penerangan isu Perak di Pusat Pendidikan Islam Padang Menora, Tasek Gelugor baru-baru ini.

Jesteru itu, baginda Sultan Perak wajar memperkenankan untuk diadakan pilihanraya seluruh Perak kerana kelewatan mengembalikan hak rakyat akan mengundang padah tambahan lagi ekonomi negara makin merosot.

Bila pelabur tidak lagi ke Perak katanya, rakyat yang akan menerima kesan apabila penutupan kilang akan berlaku, harga barangan boleh meningkat dan suasana masyarakat jadi kelam kabut.

"Bayangkan apa akan terjadi bila suasana negeri Perak kacau-bilau semua akan terhenti terutamanya pelabur akan lari ke negara lain. Sebenarnya bila krisis memuncak di Perak bukan sahaja Perak akan rugi malahan Malaysia turun menerima padah, " jelas beliau.

Turut berceramah sama dalam program anjuran PAS Cawangan Padang Menora itu ialah tokoh pendakwah Kedah, Ustaz Idrus Ahmad dan Naib Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Zakaria Hamzah.

No comments:

Post a Comment