Friday, February 4, 2011

Cerita dari pelajar Malaysia di Mesir

Dalam media di negara kita, semuanya cerita yang manis-manis. "Keadaan terkawal", "Pelajar Malaysia selamat", "Bekalan makanan mencukupi" dan pelbagai lagi kata-kata yang bertujuan menenangkan hati keluarga mereka.

Hakikatnya?


Motosikal pelajar Malaysia diletakkan didalam lobi asrama rumah negeri.

Ruang lobi penuh dengan motosikal.

Pelajar Malaysia Pahang sedang berkawal sambil menjamah sedikit makanan. Suhu yang sejuk membuatkan kami cepat berasa lapar dan terpaksa menyalakan unggun api untuk memanaskan badan.



Jalan di belakang asrama pelajar Malaysia. Kelihatan sekatan-sekatan jalan yang dibuat oleh penduduk setempat.


Lagi gambar warga arab tempatan yang sedang berkawal di waktu malam. Sambil memegang kayu dan besi.


Warga arab tempatan duduk bersembang sambil berkawal.


Setiap kenderaan yang melalui sekatan jalan akan diperiksa terlebih dahulu sebelum dibenarkan jalan.


Warga tempatan memeriksa kenderaan yang lalu di checkpoint mereka.


Helikopter tentera Mesir terbang rendah berhampiran asrama rumah negeri pelajar Malaysia.


Kelihatan trak polis yang rosak teruk diangkut untuk dibawa ke depot simpanan.


Lori sampah tidak ketinggalan untuk diperiksa bagi memastikan tidak ada kecurian atau penyeludupan apa-apa yang boleh mendatangkan mudarat kepada penduduk setempat.


2 buah bas yang membawa pelajar Malaysia daripada Hayyu Asyir telah bergerak ke lapangan terbang kaherah sebentar tadi.


Bas ke-2 yang bertolak daripada Hayyu Asyir ke Lapangan Terbang sebentar tadi.

Petang tadi sekitar jam 2.30 petang saya berkesempatan untuk meninjau keadaan pelajar Malaysia di Terminal 1, Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah. Keadaan mereka dilaporkan stabil walaupun keletihan menunggu sejak jam 10 pagi tadi. Hampir 6 jam menunggu di luar terminal. Namun sedikit mendukacitakan, ialah tiada tindakan pantas daripada pihak berwajib untuk menyediakan keperluan asas atas nama misi menyelamat pelajar-pelajar Malaysia.

Kerana sepanjang 6 jam, pelajar-pelajar ini tidak dibekalkan dengan air minuman dan makanan bagi mengalas perut. Saya bukan ingin menimbulkan isu politik disini, tetapi dimana sikap profesionalisma pihak berwajib dalam memberi serta menjaga kebajikan pelajar-pelajar kita? Dimana bantuan makanan atau wang ringgit yang disalurkan? Agak kecewa selama 6 jam tersebut tiada tindakan pantas diambil untuk mengatasi masalah ini oleh pihak berwajib. Dimana petugas daripada Nadi UMNO seramai 700 orang yang menerima sumbangan RM35 000 daripada Wisma Putra? Sepanjang keberadaan di sana, saya tidak melihat seorang pun petugas daripada Kelab UMNO Luar Negara yang bertugas menjaga dan menyelaras bantuan kepada pelajar-pelajar kita disana.

Untuk makluman semua, penerbangan sepatutnya berlepas pada jam 12.30 tengahari, tetapi atas faktor kesesakan lalulintas di udara, peberbangan terpaksa ditangguhkan sehingga pesawat dibenarkan berlepas. Alhamdulillah, sekitar jam 9 malam tadi waktu Mesir, dilaporkan sebuah pesawat berjaya mendarat dengan selamat di Jeddah.

Kelihatan pelajar Malaysia sedang beratur menuggu giliran untuk masuk kedalam terminal sebelum menunuju ke pesawat

Kelihatan penuh dengan pelajar-pelajar Malaysia. Anggaran 500 orang semuanya.

Antara sebahagian pelajar perempuan Malaysia. Keletihan menunggu sejak jam 10 pagi lagi.

Pelajar perempuan daripada negeri Terengganu seramai hampir 50 orang berteduh dibawah khemah yang disediakan dihadapan terminal.

BP PMRAM Ust Solehuddin sedang berbincang dan mendapatkan penjelasan daripada Menteri di JPM Dato Seri Jamil Khir berkenaan keadaan terkini penerbangan pelajar Malaysia ke Jeddah. Turut kelihatan Pengarah Urusan Tabung Haji, Datuk Ismi (2 dari kanan) dan Duta Malaysia ke Mesir (terlindung)

Dato' Seri Jamil Khir sedang memberikan penerangan kepada pelajar yang telah menunggu hampir 6 jam.

Pelajar perempuan Malaysia duduk bersila menunggu giliran untuk diterbangkan ke Jeddah.

Perbincangan lagi..

Datuk Seri Jamil Khir sedang berbincang dengan pegawai Air Asia. Jika tidak silap Timbalan Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Kamarudin Meranun.

BP PMRAM Ust Solehuddin mendengar penjelasan dan jaminan daripada Timb Menteri. Luar A Kohillan Pillay

Suasana di luar Terminal

Khemah khas yang disediakan khusus untuk penumpang.

BP PMRAM memaklumkan maklumat terkini yang diperolehi bahawa Kerajaan Mesir telah menetapkan perintah berkurung hari ini 2 Februari 2011 bermula jam 5 petang hingga 7 pagi esok.

Berita terkini yang diterima. Penerbangan Air Asia P 1299 telah berlepas ke Jeddah sebentar tadi, ini merupakan penerbangan kedua dan terakhir untuk malam ini. Seramai 67 pelajar Terengganu dan 17 pelajar Pulau Pinang yang masih lagi terkandas di Lapangan Terbang Kaherah hari ini, mereka semua akan berlepas ke Jeddah pada keesokan hari. Mudah-mudahan mereka semua dilindungi Allah SWT.

Boleh lihat senarai nama Pelajar yang telah berlepas ke Jeddah disini. Boleh juga mendapatkan berita terkini di Facebook dan juga di ILMAM

Sumber : AminMenulis

No comments:

Post a Comment