Friday, March 11, 2011

Penipuan Bio Aura - Hai-O Dibongkar


PENGAKUAN BEKAS DSM HAI-O MARKETING

Kebelakangan ini semakin banyak muncul perusahaan-perusahaan yang menjual produknya melalui sistem Multi Level Marketing (MLM) dengan menghadirkan produk-produk untuk menghalalkan sistem binary atau skim pyramid. Pengalaman lalu saya ketika jahil dalam agama dan dikaburi dengan duniawi (rumah banglo berjuta-juta, plat kereta khas *** 369, *** 181 atau *** 858, downline yang aktif dan sebagainya. Ada pro dan kontranya. Bagi mereka yang masih menjalankan sistem ini dan memperolehi hasil yang lumayan atau masih berangan-angan akan mencapai tahap CDM (Crown Diamond Manager) pastinya akan memaki saya dan menidakkan apa yang saya ceritakannya). Namun saya menzahirkan ilmu ini seikhlasnya dari pengalaman saya untuk menginsafkan mereka yang telah terpesong dengan umpan duniawi.

Apatah lagi Up-line saya dulu adalah mantan pegawai di JAKIM dan isterinya juga adalah bekas seorang ustazah. Individu yang memperkenalkan sistem ini juga adalah seorang ustazah di sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur. Di atas dasar kepercayaan saya terhadapnya menyebabkan saya terjerumus lembah Riba dan sehinggalah ke tahap DSM. Namun, Allah masih menyayangi saya, bakal downline saya seterusnya ketika itu adalah seorang pensyarah di sebuah institusi terkemuka dan telah banyak menyedarkan saya dari hasutan kemungkaran. Saya mengkaji sistem ini bersamanya sehinggalah kepada kepada penemuan demi penemuan yang membuktikan MLM Hai-O ini ternyata bercanggah dengan Islam. Justeru saya berhenti ketika di puncak kejayaan dan meminta maaf kepada downline saya.

Jadi bukalah minda yang dikurniakan Allah dan perkara ini perlulah dibahas hukumnya menurut syariah Islam. Sekadar kenangan, dahulunya saya gah bercerita tentang Water Filter Bio-Aura. Pengiraan BVnya pun saya ketahui. Jika ada dua orang yang ingin menjadi downline saya dan bersetuju mengeluarkan RM21,000.00 maka saya memperolehi sejumlah kira-kira RM3,000.00 dan begitulah seterusnya jika ingin menjadi DSM seperti saya dahulu saya memerlukan 18 orang di bawah saya. Dan seterusnya downline saya ini akan mengajak teman-teman yang dikenali bahkan saudara mara untuk diajak keluar makan dan memperkenalkan sistem ini. Sehinggalah saya berangan-angan ketika itu dalam masa dua tahun saya bakal menjadi CDM. Alhamdulillah, Allah telah selamatkan saya dari terus menipu dan memperdayakan orang melayu (dalam islam, jika kita berniaga kita kena terangkan kebaikan dan keburukan. Bukan kebaikan sahaja).

Perniagaan Sistem Piramid ini dihalalkan dengan mewujudkan produk (tapi cuba ingat ayat lazim ini: Tak apa tuan puan, kalau tak nak jual produk ini. Simpan dulu bawah katil. Kita jalankan sistem dulu. Kenalkan dua orang rakan, akan dapat RM19,+++ dan RM2,+++. Buat pinjaman RM30,000.00 akan dapat selesai dalam masa enam bulan. Bla… Bla…. Diikuti dengan slaid-slaid pengiraan untuk jangkaan keuntungan dalam jangkamasa 10 tahun dan perbandingan dengan ASB ketika itu). Saya rasa menyesal kerana pernah mengungkapkan kata-kata dusta ini kepada ratusan orang downline saya. Saya merasakan dosa saya menjerumuskan mereka menyertai sistem 369. Hai-O adalah bisnes paling zalim dan jelas-jelas menipu orang khusus orang melayu. Bisnes haram yang menggunaan sistem piramid itu telah merugikan sebahagian besar masyarakat dan hanya menguntungkan segelintir orang yang lebih dahulu masuk. (Pasti ada yang menjawab. Downline saya CDM tapi saya masih lagi DSM. Jangan lupa trick dalam permainan ini seandainya anda ingin bonus yang banyak anda harus maintain BV lebih besar darinya. Saya pernah maintain BV hingga RM12,000.00 untuk mendapat bonus yang besar dengan income RM50,000+++)

Tulisan ini tidak membahas penggandaan wang tersebut, tetapi hukumnya yang telah jelas haram. Saya mengambil tulisan dari Indonesia yang menurut pemerhatian saya bebas dari agenda politik mana-mana pihak di Malaysia (rakan-rakan saya telah berjaya menarik kira-kira 50% kakitangan awam di Putrajaya. So, saya tahu anda tentu faham maksud saya). Tulisan dari ulama empat serangkai, Prof. Bahauddin Darus, Drs.Agustianto, Dr. Ramli Abdul Wahab dan Miftahuddin telah mengemukakan dua belas dalil dan alasan mengapa HARAMnya sistem Pemasaran MLM Hai-O Marketing.

Pakar marketing ternama Don Failla, membahagikan marketing kepada tiga bahagian. Pertama, retail, Kedua, direct selling (penjualan langsung kepada pelanggan), Ketiga multi level marketing (pemasaran melalui jaringan pelabur yang dijayakan dengan mempromosikan sistem kepada mangsa sekaligus sebagai tenaga pemasaran dan dimurnikan dengan perkataan USAHAWAN). Para mangsa saya dahulu diberikan idea tentang kemunculan trend strategi pemasaran produk melalui sistem MLM di dunia bisnes moden. Dan ayat utama saya ialah “1 dari persepuluh pendapatan adalah dari perniagaan” Ayat ini sangat menguntungkan banyak pihak (termasuk saya ketika itu), seperti pengusaha (baik kilang Bio Aura di Taiwan mahupun perusahaan water filter Slimming Beauty yang berinfra-red kononnya. Hal ini kini diwar-warkan melalui iklan secara besar-besaran dalam iklan. Apabila pengguna melihat ini berlogokan halal dari JAKIM ianya beranggapan penyertaan dalam sistem ini juga halal. Produk Bio Aura mungkin halal tanpa menggunakan tulang khinzir yang dipadatkan menjadi medium penapisannya (dahulu saya juga adalah antara orang mempertahankannya). Tapi kaedah perlaksanaan untuk skim menjadi cepat kaya ini menjadi tidak halal kerana dipengaruhi unsur RIBA. Saya ingat lagi saya mendapat tawaran pilihan untuk mengerjakan UMRAH atau percutian ke GOLD COAST atau BEIJING atas usaha saya memanipulasikan kepercayaan oleh saudara dan sahabat saya sendiri.

Perspektif Islam

Perniagaan sebenarnya dalam syariâh Islam pada dasarnya termasuk kategori muamalat yang hukum asalnya adalah boleh berdasarkan kaedah Fiqh, Al-Ashlu fil muamalah al-ibahah hatta yadullad dalilu ‘ala tahrimiha (Bermaksud; Pada dasarnya segala hukum dalam muamalah adalah boleh, kecuali ada dalil/prinsip yang melarangnya)

Islam memahami bahawa perkembangan budaya perniagaan berjalan begitu cepat seiring peredaran zaman. Berdasarkan kaedah fikh di atas, maka kita dapat melihat bahawa Islam memberikan jalan bagi manusia untuk melakukan berbagai penambahbaikan dan inovasi melalui sistem, teknik dan kaedah-kaedah tertentu dalam melakukan perdagangan.

Namun, Islam mempunyai prinsip-prinsip tentang pengembangan sistem perniagaan atau keusahawanan iaitu ianya MESTI bebas dari unsur dharar (bahaya), jahalah (ketidakjelasan) dan zhulm ( merugikan atau tidak adil terhadap salah satu pihak). Sistem pemberian bonus harus adil, tidak menzalimi dan tidak hanya menguntungkan orang Up-line. Perniagaan itu juga MESTI bebas dari unsur MAGHRIB, singkatan dari lima unsur. 1- Maysir (judi), 2- Aniaya (zhulm), 3- Gharar (penipuan), 4- Haram, 5- Riba (bunga), 6- Iktinaz atau Ihtikar dan 7- Bathil.

Kalau kita ingin menjalankan bisnes Hai-O, maka ia harus terbebas dari unsur-unsur di atas. Oleh itu, barang Bio Aura atau water filter itu kaedah cara penjualannya harus halal, tidak haram dan tidak syubahat serta tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip syariah di atas. Tapi untuk memulakan perniagaan yang menggunakan sistem Group 369 atau Taipan 181 ini bakal usahawan mesti bermodalkan RM20,000+++. Mana nak dapat. Tentulah pinjaman peribadi dari Bank Rakyat yang mudah untuk mendapatnya. Asal sahaja gaji asal tidak kurang 50% dan boleh buat pinjaman sehingga 10 kali ganda dari gaji. Kalau gaji free-free tak ada hutang… Tersenyum besarlah Up-line… Mudah nak buat loan…. Cubalah bawa Up-line yang memang tak ada sumber kewangan yang boleh membantu dia… Rasanya-rasanya kalau betul nak membangunkan ekonomi ummah sanggup ke Up-line anda nak sponsor 2 atau 3 orang keluarkan modal RM 20,++++ seorang untuk jadi “Usahawan” Hai-O? Dia pun tak nak… Proses ini akan berterusan… Selagi ada manusia yang mengejar duniawi. Apa tak cukup lagi ke gaji sebulan bersih RM2,000.00 atau RM450.00? Bersyukurlah… Itu lebih baik.

Sistem 369, 818 atau 858 yang menggunakan strategi pemasaran secara bertingkat (levelisasi) MESTI mengandungi unsur-unsur positif, asalkan diisi dengan nilai-nilai Islam dan sistemnya disesuaikan dengan syariah Islam. Tapi tidak. Awal-awal lagi dah tunjukkan slaid kereta mewah Mercedes C atau E-Class (hutang dengan Public Bank) atau kereta Toyota Wish (hutang jugak…). Ada unsur Riba kalau untung pun. Baru masuk, belum-belum dah dapat RM2,+++. Dan sementelah ianya walaupun tersenarai dalam BSKL ianya bukanlah kaunter syariah. Mudah je nak tahu tengok suratkhabar. Dah tahu. Dan kenapa ianya tidak tersenarai dalam bursa syariah ianya turut menjual barang-barang syubhah yang lain seperti Liqour dan lain lain. Sila layari: http://en.Hai-O.com.my/new/ products_brands.asp dan fikirlah. Dalam sebuah syarikat yang menjual benda-benda yang haram bagi umat Islam secara logiknya anda ingin pandang mudah? Doa saya, semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah kepada anda seperti yang diperolehi oleh saya. Percayalah cakap saya dalam 2 atau 3 bulan pertama anda akan membuang masa menghadiri ceramah dan motivasi atau pun menghadiri SM, SSM, DSM atau majlis CDM. Berjumpa dengan rakan-rakan untuk jadi Downline. Kemudian bergambar dengan VVIP dalam majlis tersebut, keluar dalam Bulletin Hai-O dan anda akan menjadikan ianya modal sebagai tanda anda antara yang hebat. Subhanallah Nauzubillah … Usah dikejar dunia.

Dari Abu ‘Abdillah An-Nu’man bin Basyiir radliyallaahu ‘anhu ia berkata : Aku mendengar Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Sesungguhnya sesuatu yang halal itu jelas dan yang haram itu juga jelas. Dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang mutasyaabihaat (samar) yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga darinya dari syubhat itu, maka ia telah menjaga kebersihan untuk agamanya dan pribadinya. Dan barangsiapa yang terjerumus pada syubhat, maka ia telah terjerumus pada hal yang haram. Seperti seorang penggembala yang menggembala di sekitar hima/tanah larangan (milik orang lain), maka ia hampir masuk ke dalamnya. Sungguh, setiap raja itu mempunyai hima (aturan-aturan), dan sesungguhnya hima Allah itu apa-apa yang dilarang-Nya. Ingatlah bahawa di dalam tubuh itu ada segumpal daging. Apabila daging itu baik, maka baiklah badan itu seluruhnya. Dan apabila itu rosak, maka rosaklah seluruh badan. Ketahuilah, itu adalah hati (al-qalb)” [HR. Bukhari dan Muslim].

Barangsiapa yang merasa sayang terhadap agama dan dirinya, maka hendaklah ia tinggalkan apa yang meragukan. Masih banyak cara dagang lain yang telah disepakati kehalalannya.
Jika tanya saya tentang alternatif. Adalah lebih baik berniaga Muffin, barang perkahwinan, jual buku dalam internet di masa lapang walaupun kecil tapi halal dan tiada unsur syubhat. Berniaga telur dan ayam di pasar malam lebih baik dari terus-terusan mencari idea untuk menghalalkan benda-benda MLM ni yang dah sahih haram. Saya sangat sependapat dengan Al-akh Abu Maira bahawasanya dalam menghukumi MLM tidak boleh dalam satu kata (iaitu : haram atau halal). Tidak lain adalah kerana sistem yang dikembangkan masing-masing MLM ini adalah pelbagai. Adapun yang paling selamat adalah: meninggalkan MLM. Jika ia meninggalkan MLM dan berdagang dengan sistem konvensional, nescaya ia telah selamat dari perbedaan pendapat (yang rasa-rasanya lebih menjurus ke haram kerana adanya faktor gharar). Wallaahu a’lam.

Menurut Muhammad Hidayat, Dewan Syariah MUI Pusat. Kaedah semacam ini pernah digunakan Rasulullah dalam melakukan dakwah Islamiyah pada awal-awal Islam. Dakwah Islam pada saat itu dilakukan melalui teori mulut ke mulut dari sahabat ke sahabat lainnya. Sehingga pada suatu ketika Islam dapat diterima oleh masyarakat kebanyakan.(Lihat, Azhari Akmal Tarigan, Ekonomi dan Bank Syariâah, FKEBI IAIN, 2002, hlm. 30). Maksudnya Rasullullah dulu menggunakan mulut untuk menjauhi Riba, tidak berbohong, mengumpan dengan kemewahan, tidak menggunakan mulut untuk memaksa dan merujuk rayu berulang-ulang kali dalam telefon hingga membibitkan keraguan. Sama halnya seperti cara berniaga yang lain, strategi marketing harus memenuhi rukun jual beli serta akhlak (etika) yang baik.

Insentif dan penghargaan

Perusahaan ini diketahui memberi reward atau insentif pada mereka yang mempunyai Downline dengan kadar BV dan PV tertentu. Islam membenarkan seseorang mendapatkan insentif lebih besar dari yang lainnya disebabkan kejayaannya dalam memenuhi target penjualan tertentu, dan melakukan berbagai cara positif dalam memperluas penjualan barangan dan levelnya secara produktif. Ushul Fiqh mengatakan: Besarnya ijrah (upah) itu tergantung pada kadar kesulitan dan pada kadar kesungguhan.

Dalam hal menetapkan nilai insentif ini, ada tiga syarat syariah yang harus dipenuhi, yakni: adil, terbuka, dan berorientasi falah (keuntungan dunia dan akhirat). Insentif (bonus) seseorang (Up line ) tidak boleh mengurangi hak orang lain di bawahnya (down line), sehingga tidak ada yang dizalimi. Sistem intensif juga harus transparent diinformasikan kepada seluruh downline, bahkan dalam menentukan sistemnya dan pembahagian insentif (bonus), para Up-line dan downline perlu mendapat bahagian samarata, Dalam hal ini tetap dilakukan musyawarah, sehingga penetapan sistem bonus tidak hanya sebelah pihak. Seterusnya, keuntungan dalam bisnes MLM, berorientasi pada keuntungan duniawi dan ukhrawi. Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin mengatakan bahawa keuntungan dalam Islam adalah keuntungan dunia dan akhirat. Keuntungan akhirat maksudnya, bahawa dengan menjalankan perniagaan itu, seseorang telah dianggap menjalankan ibadah, (asalkan bisnesnya sesuai dengan syariâah). Dengan bisnes, seseorang juga telah membantu orang lain dalam memenuhi kehidupannya.

Ingat, pemberian penghargaan dan cara menyampaikannya hendaknya tetap dalam koridor tasyakur, untuk menghindarkan penerimanya dari takabur (bangga/sombong) dan kufur nikmat, apalagi melupakan Tuhan. MLM yang Islami senantiasa berpedoman pada akhlak Islam.

Sebagaimana yang disebut di atas bahawa penghargaan yang diberikan harus dalam Syariah Islam. Justeru itu, “gathering party” yang diberikan atas prestasi seseorang, haruslah sesuai dengan nilai-nilai aqidah dan akhlak. Ekspressi penghargaan atas tidak boleh melampaui batas (bertentangan dengan ajaran Islam). Reward yang diberikan juga tidak boleh menyebabkan individu itu mendewakan seseorang. Hal itu biasa terjadi kepada saya dan ianya menimbulkan penerimanya menjadi takabbur. (Lihat, Drs.H.Muhammad Hidayat, MBA, Analisis Teoritis Normatif MLM dalam Perspektif Muamalah, 2002).

Islam sangat mengecam seseorang yang dalam menjalankan aktiviti bisnes dan perdagangannya semakin jauh dari nilai-nilai ketuhanan. Firman Allah, “”Mereka tidak lalai dari mengingat Allah dalam melakukan bisnis dan jual beli. Mereka mendirikan shalat dan membayar zakat”” (QS.24:37). Bukannya mereka mendirikan shalat, membayar zakat, memaksa orang membuat pinjaman, berbohong akan kaya cepat tanpa menceritakan kepayahan dan kesukaran, memburukkan-burukkan orang lain yang gagal. Berebut downline… dan macam-macam lagi… yang pernah saya lalui… Syukur setelah solat istikharah dan solat hajat (yang asalnya berdoa agar Allah permudahkan bisnes) tapi Allah semakin buka pintu hati dan rajin mengunjungi masjid dan ceramah agama. Akhirnya Allah terus tutup pintu hati saya dari melakukan dosa mulut.

Dari ayat tersebut dapat ditarik pemahaman bahawa seluruh aktiviti bisnes tidak boleh melupakan Tuhan dan jauh dari nilai-nilai keilahian, baik dalam kegiatan penghasilan produk, pelaburan, strategi sistem pemasaran, mahupun pada saat menikmati kejayaaan (menerima penghargaan dan bonus).

Jadi, dalam menjalankan perniagaan perlu waspada pada faktor negatif psikologi yang mungkin timbul, sehingga menjatuhkan keperibadian muslim,( seperti yang terjadi dalam sistem ini, suasana yang tak kondusif kadang kala mengarah pada pola hidup hura-hura ala jahiliyah, seperti ketika mengadakan acara pertemuan bakal usahawan. Saya tidak pernah memberitahu kepada bakal-bakal downline “Jom, keluar makan aku nak ajak ko masuk sistem 369.” Biasanya akan berbohong “Nanti jumpa kat XXXX saja nak ajak ko makan” .

Kewajaran Harga Produk

Setiap perniagaan pasti berorientasi pada keuntungan. Namun Islam sangat menekankan kewajaran dalam memperoleh keuntungan tersebut. Artinya, harga produk harus wajar dan tidak dimark up sedemikian rupa dalam jumlah yang amat mahal, sebagaimana yang banyak terjadi kepada penapis air Bio Aura dan di perusahaan jualan langsung dewasa ini. Sekalipun Al-quran tidak menentukan secara tetap margin atau rate nominal keuntungan yang wajar dalam perdagangan, namun dengan tegas Al-quran berpesan, agar pengambilan keuntungan dilakukan secara “fair”, saling redha dan menguntungkan. Firman Allah “Hai-Orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan bathil, kecuali dengan jalan perniagaan yang saling redha di antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah maha Penyayang kepadamu. )QS.4:29).
Kita ketahui bahawa produk yang ditawarkan perusahaan MLM sangat mahal dan kononnya terlalu eksklusif, sehingga kerap kali menyusahkan downline serta masyarakat dan sangat menguntungkan level di atasnya (up line). Seringkali harga produk di`mark-up' sampai empat bahkan lapan kali ganda dari harga yang sepatutnya. Bayangkan lah produk Water Filter yang seumpama dengannya malah mungkin lebih bagus pun dijual retail dalam lingkungan harga RM500.00 sahaja adakah patut Water Filter Bio Aura made in Taiwan ni yang nilai asalnya RM250.00~RM300.00 dijual pada harga RM2,100.00?? Ramai yang beli jugak kenapa? Sama ada yang beli tu masuk skim sebab nak join kawan-kawan jadi kaya raya ataupun memang bodoh bahalul tak tau harga pasaran sesuatu produk dan terpedaya tanpa usul periksa dengan testimoni Pak Long itu Mak Long ini yang sengaja diada-adakan. Hal ini seharusnya dihindari, kerana cara ini adalah mengambil keuntungan dengan cara yang bathil, karena mengandung unsur kezaliman, yakni membebankan masyarakat pengguna.

Penetapan harga yang terlalu tinggi dari harga normal, sehingga membebankan pengguna, dapat dianalogikan dengan ghabn, iaitu menjual satu barang dengan harga tinggi dari harga modal sepatutnya. Syarikat Hai-O Cina ni memang pandai dalam strategi berniaga khususnya nak tipu orang melayu. Agaknya memang plan dia orang nak ambil kesempatan atas kebodohan melayu yang senang taksub dengan benda-benda karut dan testimoni Pak Long itu, Mak Long ini. Cuba pergi buat survey sikit, ada tak Water Filter Bio Aura kat rumah orang cina kat Malaysia ni padahal Hai-O ni orang cina yang punya. Tak percaya ? Ingat Hai-O ni orang melayu punya bisnes nak tolong melayu ? Bukak website Hai-O dan check laa sendiri.

Barisan Pengurusan Tertinggi Hai-O 2009

1. Suvit Lee - Director (Hai-O Energy)
2. Boon On Suee - Director/ Asst. General Manager (Kinds Resource)
3. Tan Tok Keong - Director/ General Manager (Hai-O Raya)
4. Soh Ai Choo - Director/ Manager (Seagull Advertising)
5. Tan Keng Song - Group Executive Director
6. Ng Lip Yong @ Ng Lip Sat - Managing Director (Hai-O Energy)
7. Tan Kee Hock - General Manager (Hai-O Enterprise)
8. Tan Siow Eng - Group Chief Treasurer
9. Hew Von Kin - Group Chief Financial Officer
10. Jym Ow Chee Wei - General Manager (Hai-O Marketing)
11. Chua Chun Siang - Director/ Asst. General Manager (SG Global)
12. Chris Chia Kuo Wui - Group Executive Director/Director & Asst. General Manager (Grand Brands)
13. Chai Meng Kow - Director/ Asst. General Manager (Hai-O Medicine)
14. Julie Tan Chwee Sin - Group Admin & Porperty Manager
15. Erica Lai Ah Moy @ Lee Ah Moy - Director/Administration Manager (Hai-O Energy)
16. Lim Ai Aik - Personal Assistant to MD (Hai-O Enterprise)
17. Philip Teo Kheng Leong - Asst. Area Manager(Hai-O Raya)
18. Tan Soh Hoon - Adminstration, Asst.Manager (Hai-O Marketing)
19. Thomas Chong Kit Keong - Creative Director (Seagull Advertising)
20. Eric Hew Koon Soong - Internal Audit Asst Manager (Hai-O Enterprise)
21. Jason Hong Kok Siong - Marketing & Branding Manager (Hai-O Raya)
22. Tan Leok Kwee -Asst. General Manager cum Merchandising Development Manager (Hai-O Raya)
23. Tan Tin Hoong - Branch Manager(Hai-O Raya)
24. Tan Leok Yen - Customer Service, Asst. Manager (Hai-O Marketing)
25. Teoh Soo Hin - Group Advertising & Publicity Manager
26. Tan Hock Seong - Store, Asst. Manager (Hai-O Marketing)
27. Mohamed Tajuddin - Assistant General Manager (Hai-O Marketing)
28. Teo Yew Chai - Asst. Warehouse Manager (Hai-O Enterprise)
29. Liu Wu Chiu - Chief Research Officer (Hai-O Enterprise)
30. Jonathan Chong Chee How - Chief English Editor (Hai-O Enterprise)
31. Bryan Tee Woon Onn - Senior Area Manager (Hai-O Raya)
32. Woon Chin Keong - Asst Merchandising Manager (Hai-O Raya)
33. Yap Oi Lin - Operations & Planning Manager (Hai-O Enterprise)
34. Jackson Cheah Kah Loong - Group MIS Manager
35. Tan Siew Kheng - Accounts Manager (Hai-O Raya)
36. Miandy Lai Seng Mian - Group Accountant
37. Wong Leong Foo - Regional Manager (Hai-O Raya)
38. Penny Wong Yee Ping - Asst. Accounts Manager (Hai-O Enterprise)
39. Chu Huon Peng - Asst. Franchise Development & Operations Manager (Hai-O Raya)
40. Wong Kim Far - Sales Manager (Chop Aik Seng)
41. Florence Lee Yuen Ngor - Customer Service Manager (Hai-O Marketing)
42. Jessica Lim Yim Peng - Group Personnel Manager
43. Yap Sooi Mee - Group Finance Manager
44. Yap Ai Ho - Operations Manager (Hai-O Marketing)
45. Ng Soh Bee - Project Coordinator(Hai-O Enterprise)
46. Tan Wan Ewe - Operations, Asst. Manager (SG Global)
47. Nancy Chua Swee Tin - Customs & Shipping Manager (Hai-O Enterprise)
48. Tan Siew Ze - Asst. General Manager (Hai-O Marketing)
49. Tan Sit Chung - Product Development & Promotion cum Distribution Manager (Hai-O Marketing)
50. Woh Chee Houw - Sales Manager (Hai-O Enterprise)

Syarikat Hai-O sedari awal lagi telah buat perkiraan, kalau Water Filter Bio Aura ni dijual retail dengan harga RM500.00 di pasaran susah nak laku sebab kena bersaing dengan macam-macam brand water filter yang seumpamanya atau yang lebih bagus malah harganya pun lagi murah dan berpatutan. Contohnya water filter jenama Philips yang bukan sahaja setakat sistem penapisan malah menggunakan teknologi pancaran cahaya Ultra Violet untuk membunuh kuman pun hanya berharga RM699.00 satu di Pasaraya Carrefour. So bagi memastikan, produk Hai-O dia orang laku macam goreng pisang panas, dia kasi plan yang memberi komisyen tinggi kepada promoter, lebih tinggi dari harga asal produk. Buat sistem MLM sebab telah terbukti orang melayu ni suka sangat dengan sistem MLM atau dalam erti lain kempen mulut ke mulut. Orang melayu memang cepat percayakan produk-produk melalui rekomen kawan-kawan atau saudara mara. Haa... nak lagi meyakinkan, taruk laa nama Bio ke .... Magnetic ke ...... Tok Guru ke .... Aura ke ... orang melayu memang sejak azalinya memang cepat percaya benda-benda tradisional karut marut ni. Jual laa Gelang Besi Magnet. ke... Loket dari Batu Gunung Berapi laa.... Air Beroksigen Tinggi laa ... Air Magnet ke Air Bateri ke.... apa-apa pun boleh asalkan selitkan testimoni orang itu orang ini. Nak lagi senang orang percaya, sebutkan kemujarabannya telah dirasai oleh sanak saudara kita sendiri ataupun artis selebriti mana-mana. Haaa orang melayu gerenti percaya punya. Sanggup keluar duit pelaburan ASN RM2,100.00 sebab nakkan jugak manfaat Water Filter Bio-Aura ni.

Siapa Yang Untung - Siapa Yang Rugi

Dalam MLM ni bila promoter nak dapat komisyen tinggi punya pasal, seribu tipu seribu bohong pun dia sanggup asalkan produk laku terjual dapat komisyen tinggi. Orang melayu jugak yang sanggup tipu orang melayu. Orang cina nak tipu sesama cina pun tak sampai hati. Orang melayu bila dengar aje petikan nas-nas atau hadis, ayatkan lagi sikit dengan Insyaallah ... berkat Allah, bla... bla... memang terus cair laa. Berapa ramaipun orang kita yang dah jadi jutawan Hai-O ni, ramai lagi laa orang kita yang dah kena tipu setiap seorang RM1,850.00 (harga beli RM2,100.00 - nilai sebenar produk RM250.00-RM300.00). Water Filter Bio Aura hanyalah water filter yang menjamin kebersihan air untuk pelbagai kegunaan tapi bukanlah mesin penapis seribu rahmat yang kononnya boleh mencegah anda dari dijangkiti penyakit-penyakit seperti Artritis, Pedih hulu hati, Keletihan yang kronik, Masalah penghadaman, Kekejangan kaki dan lain-lain lagi tu. Kalau nak dikira macam tu seribu lebih baik pergi minum air perigi Zam-Zam yang terbukti banyak mengandungi mineral dan nilai PH Alkalinya yang stabil. Ramai yang tidak faham-faham konsep pemasaran MLM Hai-O ni. Secara ringkasnya contoh perkiraan (sistem agihan kadar keuntungan berbeza-beza mengikut kumpulan pemasaran tertentu) busines Hai-O ni seperti di bawah.

1. Saudara masuk jadi Usahawan Hai-O kena bayar RM21,000.00. Selepas itu diberi bonus pendahuluan RM3,000.00 (sebenarnya dipulangkan kembali duit Saudara tadi ~ taktik lazim seperti dalam mana-mana Skim Ponzi atau Skim Cepat Kaya tu la juga).

2. Saudara diberi 10 x Water Filter Bio Aura (kononnya setiap satu produk bernilai RM2,100.00 sepertimana yang tertera pada kotak produk - so kira-kira produk yang Saudara dapat tu kesemuanya berharga RM2,100.00). Hakikat sebenarnya 10 x RM300.00 iaitu kesemua produk hanya bernilai RM3,000.00 sahaja.

3. Saudara perlu jual 10 x produk tersebut dengan nilai RM2,100.00 untuk dapatkan kembali pelaburan Saudara sebanyak RM21,000.00. Saudara kena yakinkan pembeli yang produk tersebut sememangnya berbaloi dibeli dengan harga RM2,100.00 (jangan sesekali beritahu yang nilai sebenar produk hanyalah RM300.00).

4. Andai kata dalam tempoh 2 bulan sahaja Saudara telah dapat menjual kesemua 10 x produk Water Filter Bio Aura tersebut Saudara akan dapat balik pelaburan asal RM21,000.00. Maka dalam tempoh 2 bulan sahaja Saudara telah berjaya menjaya pendapatan tambahan sebanyak RM3,000.00 (bonus pendahuluan) dari bisnes Hai-O.

5. Rumusan perjalanan aktivitinya seperti di bawah;

Modal Perniagaan RM21,000.00 = RM21,000.00
- RM3,000.00 (bonus pendahuluan untuk Saudara) = RM18,000.00
- RM3,000.00 (harga produk RM300.00 x 10 unit) = RM15,000.00

6. Kemanakah baki RM15,000.00 keuntungan tersebut perginya? Saudara hanya berperanan sebagai jurujual Water Filter. Saudara berjaya menjual 10 x Water Filter maka Saudara layak dapat upah RM3,000.00 (awal-awal lagi Saudara dah dapat). Kalau Saudara gagal menjual 5 x produk tersebut maka Saudara tanggung laa kerugiannya iaitu RM2,100.00 x 5 produk (Stok tidak laku dengan kos RM10,500.00). Pastikan Saudara dapat jual kesemuanya kalau tidak mahu rugi. Stok-stok produk yang tidak laku tidak boleh dipulangkan semula kepada Hai-O untuk dapatkan pulangan wang. Kalau Saudara ingin menggandakan pendapatan yang Saudara telah dapat sebanyak RM3,000.00 dalam tempoh 2 bulan tadi, haaa Saudara beli lagi 10 x produk dengan harga RM21,000.00 macam yang Saudara telah lakukan. Setiap RM21,000.00 yang Saudara laburkan Saudara akan dapat keuntungan RM3,000.00. Lebih kurang macam Saudara jadi jurujual yang jual produk kat kaki lima, setiap satu produk terjual Saudara dapat RM300.00.

7. Saudara hanya untung RM3,000.00 tetapi kemanakah perginya baki RM15,000.00 keuntungan tersebut? Syarikat Hai-O meraih keuntungan RM1,500.00 bagi setiap 1 produk yang terjual? Sebenarnya tidak sebegitu. Syarikat Hai-O cuma meraih keuntungan sebanyak RM500.00 sahaja untuk setiap satu produk yang terjual. Selebihnya adalah habuan kepada para Usahawan Hai-O (Upline-Upline) yang di bawah mereka Saudara bernaung. Contoh agihan keuntungan MLM bagi pelaburan sebanyak RM21,000.00 adalah seperti di bawah:

Syarikat Hai-O ~ Untung Bersih RM5,000.00 (*RM500 x 10 produk)
(RM8,000.00 ditolak kos produk # RM300.00 x 10 = RM3,000.00)

Si Polan Upline A ~ Komisyen Upline RM2,000.00 (*RM200.00 x 10 produk)

Si Polan Upline B ~ Komisyen Upline RM2,000.00 (*RM200.00 x 10 produk)

Si Polan Upline C ~ Komisyen Upline RM2,000.00 (*RM200.00 x 10 produk)

Si Polan Upline D ~ Komisyen Upline RM2,000.00 (*RM200.00 x 10 produk)

Si Polan Upline E ~ Komisyen Upline RM2,000.00 (*RM200.00 x 10 produk)

Saudara ~ Komisyen Jualan RM3,000.00 (*RM300.00 x 10 produk)


MANGSA 1 (M1) [ M2, M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9, M10]
Bayar RM2,100.00
Dapat produk # RM300.00
Kena Tipu RM1,800.00
(lihat * agihan hasil tipuan)

8. Andainya Saudara masih tidak mensyukuri rezeki yang telah Saudara terima... Saudara hendakkan lebih keuntungan tanpa perlu penat menjaja produk, kering air liur hanya nak dapatkan komisyen RM3,000.00 .... Saudara boleh tetapi dengan syarat kenalah mendapatkan prospek atau Down-line yang sanggup melaburkan RM21,000.00 untuk menjalankan bisnes jualan sepertimana yang Saudara telah laksanakan (untuk keuntungan rakan-rakan Upline). Bayangkan Saudara sudah berada di kedudukan Si Polan Upline E dan Saudara telah berjaya mendapatkan 10 x Downline. RM2,000.00 x 10 Downline sahaja Saudara telah menjana komisyen sebanyak RM10,000.00. Haaa ini lagi senang berbanding dengan setakat jadi jurujual yang kering air liur tapi dapat komisyen setakat RM3,000.00 aje. Cubalah Saudara bayangkan jika Saudara berjaya merekrutkan ramai Downline di bawah naungan Saudara. Saudara di kedudukan Si Polan Upline E dapat RM10,000.00 (mungkin dalam tempoh 1~2 bulan sahaja tu), kalau pada masa tu Saudara berada di kedudukan Si Polan Upline D pula mungkin dapat komisyen mencecah RM100,000.00 (mungkin dalam tempoh 1~2 bulan sahaja tu). Tidakkah LUMAYAN namanya tu?

Siapa Tipu Siapa

Ada akal ke Usahawan Hai-O ni suruh orang minum air paip tanpa dimasak terlebih dahulu. Ingat kuman bakteria dalam air tu besar sebesar telur kutu ke yang boleh ditapis-ditapis. Pembohong betul. Ataupun memang agenda Hai-O supaya orang ramai nanti dapat pelbagai macam penyakit... ada peluang jual ubat penawar lain pula. Tapi ada juga orang yang percaya cakap orang Hai-O ni. Nak buat macam mana, kecik-kecik dulu belajar Biologi tak habis. Apa yang `Doktor Hai-O' beritahu semuanya diterima bulat-bulat. Insyallah ..... kalau dapat sakit demam juga selepas itu, sesungguhnya semuanya dugaan dari Tuhan. Segala kejadian adalah kehendakNya juga kita diwajibkan berusaha, pakai produk Hai-O ni kira sebahagian dari usaha kita la. Semoga dimakbulkan segala doa dan diberkati segala usaha yang dimulakan dengan Bismillahirrahmanirahim.

Siapakah yang kena tipu ? Jawapannya ialah mereka yang membeli produk bernilai RM300.00 dengan harga yang telah dimarked up RM2,100.00. Terpedaya, teraniaya dan tertipu menyangkakan produk yang dibeli mempunyai seribu azimat.

Siapakah yang menipu ? Jawapannya ialah mereka yang menjual produk bernilai RM300.00 dengan harga yang telah dimarked up RM2,100.00. Mempedaya, menganiaya dan menipu mangsa supaya yakin produk yang dijual mempunyai seribu azimat. Tiada yang bercakap benar bahawa sesungguhnya dari jumlah RM2,100.00 yang dibayar itu RM300.00 untuk produk dan selebihnya RM1,800.00 adalah sedekah komisyen Up-Line.

Siapa yang untung ? Mereka yang bergelar Up-Line dan mempunyai pengikut Down Line yang ramai. Lagi banyak Down-line yang menjalankan kerja menipu orang, lebih banyak Water Filter Bio-Aura terjual maka lebih lebatlah income komisyen masuk dalam poket.

Siapa yang rugi ? Mereka yang bergelar Down Line yang menanggung dosa menipu orang ramai dengan hikayat Water Filter Bio-Aura yang mempunyai seribu satu azimat. Penat menipu untuk menjual 1 produk tapi komisyen yang dapat hanyalah RM300.00 tetapi Up-line yang di atas goyang kaki aje dapat habuan RM1,500.00 selebihnya. Mereka yang tidak berjaya menjual 10 x produk tersebut dengan harga RM2,100.00 terpaksalah menanggung kerugian pelaburan mereka sebanyak RM21,000.00.

Siapa yang berdosa makan duit haram ? mereka dan keluarga mereka ....
Sumber : Zaharuddin.net

36 comments:

  1. Alhamdulillah terselamat dr program ini, terfikir dr awal bahawa cepat sgt dia melahirkan usahawan berjaya dgn sekelip mata menjadi mewah dan mampu memiliki segala...ujian dunia...nasiblah berfikir dulu sebelum terkena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
      beri 4 angka [4001] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 680 JUTA , wassalam.

      Delete
  2. MUDAH • SELAMAT • BERSIH
    BIOzone Food Purifier menggunakan proses pengkhususannya iaitu menyatupadukan bahan perintang ozon bagi mengubah oksigen (O2) menjadi ozon (O3). Ozon akan kembali menjadi oksigen setelah menjalankan fungsi untuk menyingkirkan bahan-bahan pencemar. Biozone Food Purifier adalah efektif untuk:
    Menyingkirkan toksin larut air, toksik larut lemak dan bakteria dalam makanan
    Memulihara kesegaran makanan
    Menyingkirkan bau
    Ciri-ciri produk
    • 100% tiub silikon bergred medikal  • Batu seramik bergred tinggi • Mudah alih • Selamat • Penyelenggaraan minima
    Kelebihan Proses BIOzone
    • Selamat • Penjanaan ozon yang konsisten • Efektif • Memulihara nutrien makanan
    Cara penggunaan: Letakkan makanan yang perlu dipurifikasi ke dalam semangkuk air. Pastikan paras air menutupi makanan. Masukkan tiub silikon bergred medikal ke dalam air dan tekan butang pengawal masa untuk menentukan masa purifikasi.

    Kebaikan Kesihatan Yang Mudah & Cepat

    Hai-O Garam Buluh (Bamboo Salt) Premier Food membekalkan kebaikan garam buluh semulajadi dalam bentuk kapsul. 100% garam buluh organik diformulasi berasaskan remedi tradisional Korea yang diwarisi sejak 1300 tahun. Garam laut dimasukkan ke dalam buluh berusia 3 tahun dan ditutupi tanah liat yang diperoleh dari kedalaman 20 meter. 

    Kemudian, buluh tersebut dibakar berulang kali dalam relau bagas pada suhu 1000-1500ºC dengan menggunakan pokok pine.Proses pembakaran berulangan pada suhu tinggi dapat menyingkirkan toksin dan logam berat garam laut. Pada masa yang sama, garam laut menyerap semua elemen mikro daripada buluh, tanah liat dan pokok pine. 

    Setiap kapsul menggabungkan kebaikan pelbagai mineral dan elemen mikro seperti kalsium, kalium dan sebagainya. Ia terutamanya tinggi dalam magnesium.

    Garam buluh yang bersifat alkali dapat membantu mengekalkan keseimbangan nutrien badan dan menjaga kesihatan tubuh yang menyeluruh. 

    Hai-O Garam Buluh:
    • kaya dengan bahan mineral dan elimen mikro - magnesium, kalsium dan kalium
    • Tinggi dalam magnesium yang merupakan mineral untuk jantung. Magnesium membantu mengawal penyakit tekanan darah tinggi, membantu penyerapan kalsium,mengekalkan keseimbangan bendalir badan, mengawal pengecutan otot dan menguatkan daya ingatan.
    • menyeimbangkan nilai pH badan supaya cenderung beralkali lemah (pH darah badan yang sihat adalah antara 7.35-7.45). Dengan ini, sistem imunisasi diperkuatkan dan dapat mencegah jangkitan penyakit.
    • mempunyai anti pengoksidaan yang tinggi
    • mengekalkan keseimbangan ion badan
    • meneutralkan toksin dan menyahtoksin dengan cepat
    • mengekalkan keseimbangan nutrien badan, memperkuatkan metabolisme
    • 3 kali ganda lebih efektif dari garam biasa untuk membasmi kuman dan mencegah kerosakan gigi

    Cara Pengambilan: 2 kali sehari, 2-3 kapsul setiap kali.

    ReplyDelete
  3. MUDAH • SELAMAT • BERSIH
    BIOzone Food Purifier menggunakan proses pengkhususannya iaitu menyatupadukan bahan perintang ozon bagi mengubah oksigen (O2) menjadi ozon (O3). Ozon akan kembali menjadi oksigen setelah menjalankan fungsi untuk menyingkirkan bahan-bahan pencemar. Biozone Food Purifier adalah efektif untuk:
    Menyingkirkan toksin larut air, toksik larut lemak dan bakteria dalam makanan
    Memulihara kesegaran makanan
    Menyingkirkan bau
    Ciri-ciri produk
    • 100% tiub silikon bergred medikal  • Batu seramik bergred tinggi • Mudah alih • Selamat • Penyelenggaraan minima
    Kelebihan Proses BIOzone
    • Selamat • Penjanaan ozon yang konsisten • Efektif • Memulihara nutrien makanan
    Cara penggunaan: Letakkan makanan yang perlu dipurifikasi ke dalam semangkuk air. Pastikan paras air menutupi makanan. Masukkan tiub silikon bergred medikal ke dalam air dan tekan butang pengawal masa untuk menentukan masa purifikasi.

    Kebaikan Kesihatan Yang Mudah & Cepat

    Hai-O Garam Buluh (Bamboo Salt) Premier Food membekalkan kebaikan garam buluh semulajadi dalam bentuk kapsul. 100% garam buluh organik diformulasi berasaskan remedi tradisional Korea yang diwarisi sejak 1300 tahun. Garam laut dimasukkan ke dalam buluh berusia 3 tahun dan ditutupi tanah liat yang diperoleh dari kedalaman 20 meter. 

    Kemudian, buluh tersebut dibakar berulang kali dalam relau bagas pada suhu 1000-1500ºC dengan menggunakan pokok pine.Proses pembakaran berulangan pada suhu tinggi dapat menyingkirkan toksin dan logam berat garam laut. Pada masa yang sama, garam laut menyerap semua elemen mikro daripada buluh, tanah liat dan pokok pine. 

    Setiap kapsul menggabungkan kebaikan pelbagai mineral dan elemen mikro seperti kalsium, kalium dan sebagainya. Ia terutamanya tinggi dalam magnesium.

    Garam buluh yang bersifat alkali dapat membantu mengekalkan keseimbangan nutrien badan dan menjaga kesihatan tubuh yang menyeluruh. 

    Hai-O Garam Buluh:
    • kaya dengan bahan mineral dan elimen mikro - magnesium, kalsium dan kalium
    • Tinggi dalam magnesium yang merupakan mineral untuk jantung. Magnesium membantu mengawal penyakit tekanan darah tinggi, membantu penyerapan kalsium,mengekalkan keseimbangan bendalir badan, mengawal pengecutan otot dan menguatkan daya ingatan.
    • menyeimbangkan nilai pH badan supaya cenderung beralkali lemah (pH darah badan yang sihat adalah antara 7.35-7.45). Dengan ini, sistem imunisasi diperkuatkan dan dapat mencegah jangkitan penyakit.
    • mempunyai anti pengoksidaan yang tinggi
    • mengekalkan keseimbangan ion badan
    • meneutralkan toksin dan menyahtoksin dengan cepat
    • mengekalkan keseimbangan nutrien badan, memperkuatkan metabolisme
    • 3 kali ganda lebih efektif dari garam biasa untuk membasmi kuman dan mencegah kerosakan gigi

    Cara Pengambilan: 2 kali sehari, 2-3 kapsul setiap kali.

    ReplyDelete
  4. Jawapan kepada "PENIPUAN HAI-O"
    * PENGAKUAN BEKAS DSM HAI-O MARKETING
    (iyo ko DSM?? try bg bukti sahih sikit.makcik blakang umh i pun blh ngaku dia dsm.ko guana?)

    Kita ketahui bahawa produk yang ditawarkan perusahaan MLM sangat mahal dan kononnya terlalu eksklusif, sehingga kerap kali menyusahkan downline serta masyarakat dan sangat menguntungkan level di atasnya (up line). Seringkali harga produk di`mark-up' sampai empat bahkan lapan kali ganda dari harga yang sepatutnya. Bayangkan lah produk Water Filter yang seumpama dengannya malah mungkin lebih bagus pun dijual retail dalam lingkungan harga RM500.00 sahaja adakah patut Water Filter Bio Aura made in Taiwan ni yang nilai asalnya RM250.00~RM300.00 dijual pada harga RM2,100.00??

    (Anyway, MLM lain ada lagi lebih mahal daripada perniagaan Hai-o.knp nak highlight Hai-o jer? Adakah anda ni seorang penulis yg dengki dgn kebangkitan hai-o? Pasal 'mark-up ' harga. kalau tuan si penulis ini ada BANYAKKK DUIT untuk beli water filter bio-aura yg tuan kata 'murah'. dipersilakan pergi sendiri kat taiwan @ china.make sure beli tiket pergi balik ye, dan jgn lupa wat passport sbyk rm 300, cari la jugak hotel utk pengindapan.xkan la nak gi sehari je...iye dak?beli tiket mahal2 semata-mata nak beli water filter murah kan kat china @ taiwan tu... Si penulis kalau minat kereta Toyota ke,BMW ke...kat negara asal mereka lagi murah..apa kata anda pergi sana.beli kat sana je.KAT SINI MAHAL KAN... :p)

    ReplyDelete
  5. PENGAKUAN BEKAS DSM HAI-O MARKETING
    (iyo ko DSM?? try bg bukti sahih sikit.makcik blakang umh i pun blh ngaku dia dsm.ko guana?)

    Kita ketahui bahawa produk yang ditawarkan perusahaan MLM sangat mahal dan kononnya terlalu eksklusif, sehingga kerap kali menyusahkan downline serta masyarakat dan sangat menguntungkan level di atasnya (up line). Seringkali harga produk di`mark-up' sampai empat bahkan lapan kali ganda dari harga yang sepatutnya. Bayangkan lah produk Water Filter yang seumpama dengannya malah mungkin lebih bagus pun dijual retail dalam lingkungan harga RM500.00 sahaja adakah patut Water Filter Bio Aura made in Taiwan ni yang nilai asalnya RM250.00~RM300.00 dijual pada harga RM2,100.00??

    (Anyway, MLM lain ada lagi lebih mahal daripada perniagaan Hai-o.knp nak highlight Hai-o jer? Adakah anda ni seorang penulis yg dengki dgn kebangkitan hai-o? Pasal 'mark-up ' harga. kalau tuan si penulis ini ada BANYAKKK DUIT untuk beli water filter bio-aura yg tuan kata 'murah'. dipersilakan pergi sendiri kat taiwan @ china.make sure beli tiket pergi balik ye, dan jgn lupa wat passport sbyk rm 300, cari la jugak hotel utk pengindapan.xkan la nak gi sehari je...iye dak?beli tiket mahal2 semata-mata nak beli water filter murah kan kat china @ taiwan tu... Si penulis kalau minat kereta Toyota ke,BMW ke...kat negara asal mereka lagi murah..apa kata anda pergi sana.beli kat sana je.KAT SINI MAHAL KAN... :p)
    maaf kalau terkasar bahasa
    wassallam

    ReplyDelete
  6. bengawan:
    still active with Hai O?
    So can you start your explanation with syariah aspect?
    Jakim have released MLM Syariah guideline. have you read it?
    So tell me how in the world hai-o marketing plan comply with the guideline?
    Because i can see, so many contra

    ReplyDelete
    Replies
    1. HARAM TETAP HARAM. X PERLU GUIDELINE. AL-QURAN DAN HADIS ADALAH GUIDELINE TERBAIK. RUJUK SURAH AL-BAQARAH AYAT 275-281.

      Delete
  7. alhamdulilah masih tidak terjebak utk sistem makan duit orang ni.Haram hukumnya.mintak dijauhkan amin ;)

    ReplyDelete
  8. Keterangannya berasas. itulah kenyataan. Jika ada yang tercabar dengan kenyataan ini bermakna dia sedang bermain dengan imannya atau imannya telah rebah. TERLALU banyak unsur RIBA dalam Hai-O. Bersyukurlah bagi sesiapa yang telah dapat HIDAYAH.
    Mereka bukan kaya kerana REZEKI tetapi kerana ISTIDRAJ. Moga Allah melindungi semua umat ISLAM...ameeeen.....

    ReplyDelete
  9. kajilah unsur RIBA yang ada di dalam HAI-O. ada dan banyak.....ketahuilah....

    1) RIBA adalah salah satu dari 7 dosa besar.

    2) Hadis sahih menyatakan bahawa dosa RIBA 36 kali lebih besar dari dosa zina. Hadis ini bukan untuk memperkecilkan dosa zina tetapi ingin mengambarkan betapa besarnya dosa RIBA.

    3) Hadis sahih juga menyebutkan bahawa di NERAKA terdapat 72 pintu dosa RIBA. Pintu dosa RIBA paling ringan adalah umpama berzina dengan ibu bapa sendiri.

    JAUHI RIBA....kerana RIBA, doa tertolak, ibadat x diterima, anak-anak akan berubah sikap bila besar dan pelbagai lagi....berusahalah mengelakkan RIBA....

    ReplyDelete
  10. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  11. Tumpang Iklan Untuk
    Garam Buluh
    yang banyak membantu orang ramai

    Senarai Pengedar Pun Ada

    GaramBuluh.Net

    ReplyDelete
  12. saya juga mangsa hai o pb. . sampai sekarang terpaksa membayar hutang bank setiap bulan selama 20 tahun...sedangkan pb tu ada semua lg.... 9 set... doktor si penipu telah menjanjikan dgn ayt2 manis menggunakan helaian A4 kosong shj... berjam2... akhirnya saya ditipu... lebih dari 20k..... bsn loan.... sedih sgt2.... tiap2 bulan kena byr bank.. aku hanya serahkan kes ini kpd penghitungan mirzan shj... biarlah diadili oleh yg Maha Adil.... Aku redha dan serahkan sepenuhnya kepada Allah sebab aku tidak mahu menunggu engkau di sana utk dtg minta maaf padaku... jadi aku halal kpd mu... dan serahkan kes ini kpd Yg Maha Adil. u/p.. dr.ja.. selayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan.. Kita sembang sikit berkaitan hai o...
      wasap saya ye.. Ina.. 0193307733

      Delete
    2. puan.. Kita sembang sikit berkaitan hai o...
      wasap saya ye.. Ina.. 0193307733

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Salam puan aini daud.. Bole saya dptkan no puan.. Kita sembang sikit berkaitan hai o...
    wasap saya ye.. Ina.. 0193307733

    ReplyDelete
  15. Saya Mrs.michelle adbert, pemberi pinjaman wang, i Memberi perkhidmatan kewangan (pinjaman) kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain Regards, (michelleadbertloancompany@gmail.com
    Privasi
    Akaun Saya) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

    ReplyDelete
  16. Salam....
    Saya adalah jurujual hai o dlm plan marketing STG.MODAL RM 50.Company memberi upah mengikut pangkat sy.Duit jualan adalah milik company, dia memberi gaji .Utk memudahkan company dia ambil keuntungan dr downline dan agih pada upline ikut pangkat.
    Maksudnya kami adalah makan gaji...gaji diberi ikut pangkat.Bagaimana agihan gaji diberi ikut Company.So cara paling mudah asingkan ikut group.

    Barang2 hai o banyak menfaat ....ada yg dulu alergik , dah tak alahan lagi.Ada masalah2 dr kalangan pelanggan berhasil.Bagus juga ada pekerja Muslim.Kalau tidak semuanya adalah dr bukan Muslim.

    Saya mungkin salah.Dan sdr pjn mungkin
    benar.Cuma sy masuk biz dgn kefahaman ini.Mungkin akan berubah satu hari nanti.Allahuaklam

    ReplyDelete
  17. Sy bkn agrnt hai o tpi pengguna maharani sejak thn 97/98/99. Mmg badan rasa ringan n mmv bagus utk wanita.. Sy belu dgn seirg kwn yg baik dgn org cina . Bila stok abis beli dgn kwn sy tetiba dier pindah sy nk xdpt beli lgi.. Dgn kuasa allah sy balik kg di perak.. Ternmpk maharani dlm.satu kedai cina. Sy masuk utk beli. Sebelum tu sy berbual2 dgn tokeh cina tu... Dier tnya lu mau beli ni utk sape.. Sbb nu barang melayu blh mkn kah.. Knpa sy tanya.. Cina th kata dlm ni da ayam hitam n baby punyai tali
    .. Ish2 sy terus diam n buat2 simoan perasaan terkejut sy.. Sy terua stop mkn maharani n xakan mkn lgi wp bagus .

    ReplyDelete
  18. Selamat seharian

    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa CHERYL LOAN FIRM sekarang menawarkan pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk masing-masing organisasi dan koperasi yang sangat membutuhkan pembiayaan untuk meningkatkan kebutuhan bisnis atau keuangan dengan tingkat bunga rendah sebesar 1,5%. Untuk semua bentuk pinjaman keuangan, ini wajar, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman minimum kami adalah antara $ 7,000.00 dan $ 4,00.00 dengan jumlah maksimum $ 40,000.00 dan dengan jangka waktu minimum 1 tahun, dan periode maksimum dari 10 tahun yang disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kita bisa mengarahkan Anda ke bank yang akan segera ditransfer. Anda dan dengan tingkat bunga 1,5%, maka mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan kemajuan Anda untuk diproses lebih lanjut. hubungi kami dengan informasi di bawah ini.
    (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM)
    Kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :(: :::: :::: :::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    Rp

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  19. Selamat seharian

    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa CHERYL LOAN FIRM sekarang menawarkan pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk masing-masing organisasi dan koperasi yang sangat membutuhkan pembiayaan untuk meningkatkan kebutuhan bisnis atau keuangan dengan tingkat bunga rendah sebesar 1,5%. Untuk semua bentuk pinjaman keuangan, ini wajar, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman minimum kami adalah antara $ 7,000.00 dan $ 4,00.00 dengan jumlah maksimum $ 40,000.00 dan dengan jangka waktu minimum 1 tahun, dan periode maksimum dari 10 tahun yang disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kita bisa mengarahkan Anda ke bank yang akan segera ditransfer. Anda dan dengan tingkat bunga 1,5%, maka mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan kemajuan Anda untuk diproses lebih lanjut. hubungi kami dengan informasi di bawah ini.
    (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM)
    Kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :(: :::: :::: :::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    Rp

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  20. Selamat seharian

    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa CHERYL LOAN FIRM sekarang menawarkan pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk masing-masing organisasi dan koperasi yang sangat membutuhkan pembiayaan untuk meningkatkan kebutuhan bisnis atau keuangan dengan tingkat bunga rendah sebesar 1,5%. Untuk semua bentuk pinjaman keuangan, ini wajar, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman minimum kami adalah antara $ 7,000.00 dan $ 4,00.00 dengan jumlah maksimum $ 40,000.00 dan dengan jangka waktu minimum 1 tahun, dan periode maksimum dari 10 tahun yang disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kita bisa mengarahkan Anda ke bank yang akan segera ditransfer. Anda dan dengan tingkat bunga 1,5%, maka mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan kemajuan Anda untuk diproses lebih lanjut. hubungi kami dengan informasi di bawah ini.
    (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM)
    Kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :(: :::: :::: :::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    Rp

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  21. Halo, saya bernama MARRIAN RICHARD. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk membagikan kesaksian saya dan mengingatkan semua pengambil pinjaman dengan sangat hati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman daring. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat kuat bernama MOTHER CHERYL. yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 100.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga hanya 1,5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan dikirimkan langsung ke akun saya tanpa penundaan. Oleh karena itu saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, hubungi dia melalui emailnya: Cheril.martinsloanfirm@gmail.com.
    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: Marrianrich1234@gmail.com.
    Sekarang, yang harus saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke akun bulanannya....

    ReplyDelete
  22. Nama saya Muhammad, dari maleysia saya sangat berterima kasih untuk mengumumkan kepada orang ramai lelaki lelaki dan perempuan bagaimana ALLAH mengubah penderitaan dan kemiskinan saya dengan sukacita dan terima kasih kepada Puan CHERIL MARTINS kerana memberi saya pinjaman sebanyak 700,000.00 USD dengan kadar faedah 1.5 %. Saya telah dikalahkan oleh penipu dalam talian untuk lulus enam bulan tetapi kini semua terima kasih kepada ALLAH yang maha kuasa untuk menggunakan MOTHER CHERIL untuk mengakhiri semua suferings saya dalam hidup saya, supaya saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit sifar dan saya telah banyak rumah kewangan untuk membantu tetapi semua menolak saya kerana nisbah hutang sejarah kredit saya yang tinggi dan rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerahkan bacaan saya dan belajar tentang CHERIL MARTINS LOAN FIRM di salah satu blog saya hubungi Puan cheryl martins perunding syarikat pinjaman melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dengan yakin bahawa pinjaman saya diberikan pada NOVEMBER 2017 dan harapan datang lagi, maka saya menyadari bahawa tidak semua syarikat pinjaman di blog benar-benar palsu kerana semua hautang kewangan saya telah diselesaikan, sekarang saya mempunyai nilai yang sangat besar dan usaha perniagaan yang layak, saya kini boleh mengekalkan ini untuk saya jadi saya perlu berkongsi kesaksian perubahan hidup ini mengenai hidup saya agar anda boleh menghubungi MOTHER CHERIL melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dan anda c masih hubungi saya jika anda mahukan e-mel: muhammad.yud77@gmail.com

    ReplyDelete
  23. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
    Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

    ReplyDelete
  24. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
    Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

    ReplyDelete
  25. Halo,
    Nama saya ELIYANTI dari MALAYSIA, saya cadangkan semua orang di sini untuk berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 syarikat pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka.
    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan dari Malaysia yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai Puan Gloria S (GLORIA S LOAN COMPANY) yang mendapat pinjaman saya sebesar Rp800,000,000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan dan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila saya menyemak akaun bank saya dan mendapati pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji untuk berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Puan Gloria S (SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S).
    Saya mahu anda mempercayai Puan Gloria S dengan sepenuh hatinya kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah untuk mempunyai
    peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi Puan Gloria S melalui e-mel: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU WhatsApp Nombor: + 1 (330) 577-2859 atau hubungi saya melalui Email: eliyantidd1@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Wr. Wb

    Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  27. negara:Bukittinggi
    jenis kelamin.:pria
    pekerjaan.:::::bisnis
    WhatsApp.(*(*)*)* +447723553516
    Daftar Sekarang :(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    BAGAIMANA CARA MENGETAHUI KREDIT PINJAMAN YANG PALSU
    Peminjam palsu tidak perlu meminta jaminan dan tidak ada situs web.Peminjam palsu tidak memiliki sertifikat bisnis. Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk pinjaman.Peminjam palsu tidak menggunakan gmail, tidak ada domine.Peminjam palsu tidak memiliki alamat kantor fisik.Pemberi pinjaman palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya trans.AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM adalah pemberi pinjaman uang yang sah dan memiliki reputasi baik. Mereka meminjamkan uang kepada perusahaan besar dan pabrik yang membutuhkan dukungan keuangan, mereka memberikan pinjaman kepada orang-orang yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan mereka untuk berinvestasi dalam bisnis. Jadi, apakah Anda mencari pinjaman mendesak? Anda tidak perlu khawatir karena Anda berada di tempat yang tepat kami menawarkan pinjaman dengan suku bunga rendah 1% jadi jika Anda membutuhkan pinjaman.saya mendapat pinjaman 2 miliar untuk membayar hutang saya dan melakukan bisnis saya. mohon, berhati-hatilah di sini di blog ini, jangan mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang tidak memiliki situs web yang diverifikasi. Saya akan menipu 3 kali oleh pemberi pinjaman palsu. semoga allah membantu Anda.
    Email;jurjanibude0811@gmail.com

    ReplyDelete
  28. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  29. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. DULU MANGSA PENIPUAN TETAPI KINI MENANG MELALUI [ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY]

    e-mel: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com


    HAFIZUL BIN HAZIQ ialah nama saya dari No 631 Jln Sentul Kuala Lumpur. Ia menaikkan hati saya untuk menggunakan medium ini untuk menyelamatkan orang yang tidak bersalah yang akan jatuh ke tangan yang salah dalam usaha mendapatkan pinjaman dalam talian. Dengan segala kerendahan hati saya ingin memberi amaran secara peribadi kepada semua pencari pinjaman dalam talian supaya berhati-hati semasa cuba mendapatkan pinjaman, kerana bukan berita bahawa penipu berleluasa di mana-mana di seluruh internet yang mendakwa menawarkan pinjaman. Saya pernah menjadi mangsa sebelum ini dan saya amat berharap anda adalah pemenang jika anda mengambil berat untuk menerima nasihat saya. Beberapa bulan yang lalu saya mengalami masalah kewangan, dan kerana terdesak saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Segala harapan hampir hilang sehingga seorang pekerja bersama mencadangkan "ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY" pemberi pinjaman dalam talian yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai untuk saya, kerana saya hampir di ambang mengambil nyawa saya memandangkan kerugian kira-kira [$75,000=RYM 35.000]; Seperti yang Tuhan kehendaki, saya memohon pinjaman daripada 'ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY' di bawah cadangan Jenab (pekerja bersama) dan WOW dalam masa kurang daripada 72 jam bekerja saya mendapat makluman kredit yang mengesahkan bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan dana pinjaman daripada [$350,000.00=165.000RYM] yang pada asalnya saya minta. Jika setelah kehilangan banyak Tuhan telah menunjukkan cahaya kepada saya dengan bantuan 'ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY', anda juga tanpa ragu-ragu juga boleh mendapatkan pinjaman daripada institusi pinjaman ternama ini. SEMUANYA, jika anda, saudara mara atau mana-mana orang yang tertutup sangat memerlukan pinjaman, HUBUNGI atau bantu jiwa tersebut untuk berhubung dengan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY melalui e-mel di (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete