Friday, October 23, 2009

Ada harapan lagi ka pada PAS?

Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani

Dalam PAS dan PKR, aku yakin masih ramai yang mempunyai tasawwur yang jelas mengenai gabungan kerajaan Pakatan Rakyat. Sebab tu, semasa gagalnya 16 September…ada pemimpin PAS yang sedih. Aku tak nak sebut nama, tapi aku rasa ramai boleh agak.

Waktu aku bertekak dengan salah seorang AJK Pemuda PAS di Klang, dia dedahkan satu pertemuan salah seorang pimpinan tertinggi PAS dengan Pemuda Selangor dan pemimpin tu kata, ‘PAS tak boleh agree dengan 16 Sept sebab ramai pemimpin non-muslim nanti jika kerajaan itu terbentuk…’

Aku bantah cakap pemimpin tu. AJK Pemuda tu bantah aku balik. Aku cakap senang sahaja, jika alas an minority diungkitkan…maka masa Nabi Muhammad SAW menegakkan Piagam Madinah dan menubuhkan Negara Madinah…baginda dan umat Islam adalah minority…jika hujah dangkal pemimpin PAS berkenaan diterima pakai, maka nabi tak boleh tubuhkan Negara Madinah yang bernuansakan keadilan dan kebajikan sampai bila-bila.

AJK Pemuda tu termenung panjang. Aku tak tau dia fikir apa, mungkin dia tengah mencari hujah balas atau dia mengakui pendapat aku. Yalah, dia baru balik Jordan dengan ijazah syariah! Tapi….sampai la ni dia tak pernah nafi hujah aku tu.

Ini yang aku risaukan. Sesetengah pemimpin dalam PAS khususnya, mereka masih berotak bantut, macam pokok bonsai. Cantik tapi bantut. Mereka nampak macam hebat, bila diberikan jawatan, mereka hampeh. Isu-isu yang depa mainkan, tidak memberi milage kepada kerajaan PR atau parti, sebaliknya mengangkat diri sendiri.

Hambik sahaja isu arak, Selcat dan sebagainya. Ambil sahaja isu UG. Ambil sahaja isu artis dan hiburan. Aku pelik, dulu waktu Umno – BN memerintah, Pemuda PAS Selangor bantah, la ni…hangpa dah perintah…bantah lagi! Aku BUKAN setuju dengan konsert hiburan bebas; tapi aku cakap soal PENDEKATAN. Nampak tak professional langsung!

Macam Hasan Ali, cakap memang hebat siap dengan senarai kelulusan dan pengalaman. Aku taulah, mana ada wakil rakyat PR di Selangor yang hebat macam dia. Tapi, nak jadi pemimpin tak payah ada PhD bagai…yang penting, CAKAP SERUPA BIKIN.

Hasan Ali gagal dalam bab ni. Aku tak nak cakap banyak…sapa-sapa pi la jumpa PAS Gombak, hangpa periksa la tengok, apa agenda Hasan Ali di Gombak Setia. Berapa kali dia turun jumpa rakyat, bukan turun macam tu je…maksud aku, salam, tanya khabar dan bagi la sumbangan apa yang patut. Jika sekadar turun acara rasmi…samalah macam Umno…

Hasan Ali bagi aku mendapat rungutan paling banyak. Ramai orang yang aku tanya, bagi pandangan tak sedap didengar tentang Hasan Ali. Antaranya:

1. Tak tau meletakkan priority
2. Tak menepati janji – yang ni paling kritikal
3. Tak turun padang – zon selesa
4. Tak menyelesaikan masalah
5. Tak ada agenda berkesan bangunkan kawasan
6. Banyak cakap kerja kurang
7. Gagal angkat imej PAS dan PR
8. Tikam belakang
9. Barua Umno – yang ni aku paling SEDIH!
10. Pemecah belah PAS Selangor

Sebagai jentera bawahan PR, aku sedih la dengar semua ni. Tapi aku nak buat macam mana, sebab Hasan Ali dah tutup semua pintu perbincangan. Aku hantar SMS tak balas. Minta jumpa dia tak bagi tarikh. Last-last…aku nampak dia pegang tangan orang Umno…mana lah hati aku tak terbakar!

Sebenarnya, PAS Selangor sejak sebelum menang dengan PR pun dah berbalah. Aku hairan, Hj Hadi boleh buat tak nampak semua ni. Hangpa pi la periksa tengok, mana dia pimpinan lama-lama di Selangor. Aku tak payah mention nama, pi la check sendiri. Semua muka baru. Tinggal la beberapa kerat, macam Khalid Samad tu. Yang lain dah tak dak…ganti la dengan muka-muka baru yang baru beberapa bulan masuk PAS.

Hj Hadi memang tak akan dapat selesai segala kemelut bawahan, jika dia hanya bergantung info dengan beberapa kerat pemimpin sahaja. Ambillah iktibar kejatuhan empayar Islam zaman dahulu, bila dok percaya orang keliling kelalang sahaja, abaikan rungutan orang bawahan…memang cari nahas namanya! Aku tak bagi tau hal ni kat Hj Hadi, dia karang buku seerah…dia lagi arif dari aku sebenarnya.

Nak harap Ust Nasha…hm…aku ada bad experience dah dengan dia. Pernah dulu, aku sempat jumpa dia personal, aku mengadu masalah…dia kata…: “Biasalah syeikh, nilah PAS…” Habis tu…nak harap dia lagi ka?

No comments:

Post a Comment