Tuesday, December 28, 2010

Mengapa Agenda Negara Islam PAS gagal menjana sokongan daripada rakyat Malaysia?

Oleh : Tulang Besi

Masihkah saudara/ri sekelian ingat, sebelum pilihanraya 2004, PAS telah mengeluarkan "Dokumen Negara Islam". Dokumen yang tebalnya tidak sampai 100 muka memuatkan garis panduan UMUM berkaitan dengan Negara Islam TANPA menjawab 99% dari persoalan berkaitan negara Islam yang selama ini dinaikkan oleh orang ramai.

Dokumen Negara Islam ini telah dikehadapankan manakala usaha untuk mengenegahkan agenda "PAS UNTUK SEMUA" telah dihalang dan disabotaj oleh golongan ulama atas sebab2yang tiada asas kukuh mahupun sebab yang jitu.

Hasilnya, PAS ditolak MAJORITI rakyat Malaysia. Orang bukan Islam SECARA PUKAL menolak agenda Negara Islam. Dr Mahafiraun mempermainkan konsep itu dengan mengisytiharkan Malaysia sebagai Negara Islam. Padahal, beberapa bulan selepas itu, Dr. mahakutty telah mengeluarkan lesen judi bola untuk VInsetan.

Persoalan yang timbul adalah, mengapa berlaku penolakan secara pukal terhadap pukal sebagai reaksi kepada Dokumen Negara Islam?

BANDING DENGAN PRESTASI PAS 2008

Sebelum 2008, PAS dibawah inisiatif "Geng Erdogan" (seperti yang digelarkan oleh Ustaz Kayu dan geng Terengganu beliau), telah melancarkan beberapa inisiatif:

1.0 Melancarkan slogan "Negara Berkebajikan" sebagai menggantikan slogan "Negara Islam"

2.0 Melancarkan kempen "PAS untuk Semua"

3.0 Mengadakan perbincangan dengan HINDRAFF di waktu semua masyarakat Melayu menolak Hindraff

4.0 Melancarkan beberapa agenda ekonomi

5.0 Memperaktifkan sayap "Bukan Islam" melalui Lujnah Perpaduan Nasional

6.0 Melancarkan manifesto bersama Barisan Alternatif di beberapa negeri

7.0 Mewar-war kan kejayaan Kerajaan Kelantan yang selama ini terpendam dan tidak diketahui rakyat Malaysia.

dan banyak lagi.

Ertinya, sebelum 2008, PAS menunjukkan sikap yang "sederhana" dan "selaras dengan pemikiran majoriti rakyat Malaysia" tanpa mengorbankan prinsip dan syariat Islam.

HAsilnya PAS meraih kejayaan TERBESAR semenjak PAS ditubuhkan pada tahun 1951.

PAS TIADA KREDIBILITI UNTUK MEMERINTAH

Dengan beberapa slogan dan program seperti di atas, imej PAS yang pelik dan terpisah dari masyarakat semakin pulih (kecuali di Terengganu). PAS semakin diterima masyarakat tidak sahaja di kalangan orang Melayu tetapi di kalangan bangsa2 lain.

Apabila Hishamuddin mencium keris di Perhimpunan Agung UMNO, secara otomatik imej PAS menjadi lebih lunak berbanding UMNO. UMNO pula dilihat sebagai extreme dan tidak tahu berkompromi.

Di waktu itu, PAS dilihat mempunyai kredibiliti untuk memerintah berbanding UMNO. Maka majoriti pengundi memberi undi kepada PAS lantaran memberi PAS kejayaan paling besar dalam sejarah PAS.

KONSEP NEGARA ISLAM BERGANTUNG KEYAKINAN RAKYAT KEPADA PAS UNTUK MEMERINTAH

Sedih saya pada sebelum 2004, bagaimana "simplistik" sehingga mereka mengira dengan hanya mengeluarkan sebuah buku yang nipis, mereka boleh meyakinkan rakyat Malaysia yang mereka boleh memerintah.

Kesanya PAS kalah tersungkur pada tahun 2004 serta hampir hilang Kelantan.

Sudah tiba masanya PAS menukar ganti kepimpinan dengan mereka yang diyakini oleh rakyat Malaysia sebagai boleh memerintah kalau mahu melihat agenda negara Islam berjaya.

No comments:

Post a Comment