Monday, November 15, 2010

Alkisah 'Orang Baru'


Aku tak setuju Zaid Ibrahim bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR. Dan sebab aku tak setuju ialah dia tak sepatutnya merendahkan statusnya dengan melibatkan diri dalam politik kotor. Dan ini yang akan berlaku sekiranya dia bertanding – yang mana sekarang terbukti betul.

Walau macam mana pun, ramai yang tak bersetuju Zaid terjun untuk bertanding pasai dia baru dalam parti, belum diuji, belum diuji kesetiaannya kepada perjuangan, mungkin juga Kuda Trojan, pengacau, pemecahbelah dalam parti dan macm-macam lagi.

Aku tak setuju dengan alasan-alasan tersebut walaupun aku setuju dia tak sepatutnya bertanding.

Pada tahun 1968, Anwar Ibrahim merupakan aktivis pelajar, pemimpin ‘Kuasa Ketiga’ kalau hangpa nak panggil. Pada tahun 1971, ABIM ditubuhkan, yang mana kemudiannya menjadi satu kuasa ketiga yang cukup kuat di Malaysia. Dengan menggunakan landasan ABIM, Anwar menjelajah keseluruh negara untuk bercakap dalam ceramah-ceramah Pas walaupun dia bukan ahli Pas.

Ianya sudah dipersetujui bahawa satu hari nanti, Anwar akan menjadi Presiden Pas – yang mana merupakan harapan Presiden Pas masa itu, Fadzil Noor. (dia sendiri cakap kat aku semasa kami berjumpa di Mekah pada tahun 1982.)

Tetapi pada tahun yang sama, Anwar memeranjatkan semua orang apabila menyertai Umno. (Mahathir sendiri mengakui langkah ini adalah untuk menghalang Anwar dari menyertai Pas.) Kami semua betul-betul kecewa, begitu juga Fadzil Noor , yang hanya menggeleng kepala dan tidak mampu untuk berkata apa-apa bila kami membincangkan hal ini.

Tapi ini bukan isu yang nak aku ceritakan hari ini. Apa yang aku nak cerita ialah pada tahun 1982 Anwar menyertai Umno dan dalam tahun yang sama dia menentang Suhaimi Kamaruddin untuk jawatan Ketua Pemuda Umno.

Dari pembangkang, menyertai Umno dan bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno…semuanya dalam tahun yang sama.

Kena ingat, jawatan Ketua Pemuda Umno pada masa itu merupakan jawatan yang kedua paling berkuasa didalam Umno, malah lebih berkuasa dari jawatan Timbalan Presiden parti. Pada masa itu, Pemuda Umno merupakan parti didalam parti. Ia merupakan kumpulan pendesak kepada Umno. Dan Umno lebih takut kepada Pemuda Umno berbanding pembangkang.

Alasan yang diberikan oleh Anwar ketika menentang Suhaimi, walaupun dia terlalu abru didalam Umno, ialah Pemuda Umno dibawah Suhaimi, telah hilang taringnya. Pemuda Umno tidak lagi menjadi parti didalam parti ataupun kumpulan pendesak. Oleh itu, Suhaimi perlu berundur dan Anwar akan mengambil alih kepimpinan Pemuda supaya kegemilangan Pemuda Umno dapat dikembalikan.

Ramai yang merungut bahawa Anwar terlalu baru dalam parti. dia kena jadi ahli Umno untuk sekurang-kurangnya 5 tahun sebelum menjawat apa-apa jawatan dalam aprti atau pun bertanding dalam pilihanraya. (Anwar bertanding dalam pilihanraya umum 1982 dan dilantik kekabinet sebaik saja memenangi kerusi Permatang Pauh)

Walaupun begitu, secara rasmi, Anwar layak untuk bertanding. Tapi ramai didalam Pemuda Umno tidak menyokongnya kerana latarbelakang pembangkangnya, dan dia terlalu baru dalam parti, belum diuji kemampuannya, belum terbukti kesetiaannya kepada perjuangan, mungkin juga Kuda Trojan, pengacau, pemecahbelah parti, dan macam-macam lagi. (sama seperti apa yang depa katakan kepada Zaid sekarang)

Jadi, Anwar terpaksa meminta sokongan diluar parti. Zainol Abdul Rahman, Pengarah Arkib Negara Terengganu (ahli ABIM dan juga bekas pensyarah Yayasan Anda) berjumpa dengan aku untuk membantu kempen Anwar.

Tapi kami semua “orang luar” (seperti yang dikatakan oleh Anwar minggu lepas). Kami bukan ahli Umno. Malah, kami adalah penyokong tegar PAS. Walaubagaimanapun, kami berkempen untuk Anwar dan dia akhirnya memenangi jawatan Ketua Pemuda Umno. Dan pada pemilihan berikutnya, kami melakukan perkara yang sama apabila Suhaimi menentang Anwar. Begitu juga pada pusingan ketiga, apabila Syed Hamid Albar cuba untuk merampas jawatan tersebut dari Anwar, kami juga turut berkempen untuk Anwar.

Kami berkempen untuk Anwar tiga kali berturut-turut dan setiap kali, dia menang. Walaupun kebanyakan dari kami bukan ahli Umno dan merupakan “orang luar”.

Isu tentang Anwar orang baru dalam parti, belum terbukti kemampuannya, belum terbukti kesetiaannya terhadap perjuangan, kemungkinan seekor Kuda Trojan, pengacau, pemecahbelah parti…bukan isu. Isu tentang adakah Anwar benar-benar sudah menjadi ahli Umno selama lima tahun juga tidak dibangkitan.

Apa yang penting, Suhaimi tidak efektif dan oleh itu perlu digantikan dengan seseorang yang lebih agresif.

Jadi, aku tak boleh terima semua sebab mengapa Zaid tak boleh bertanding jawatan kedua penting dalam PKR – walaupun aku setuju dia jangan bertanding, tapi atas sebab yang lain. Kalau alasan-alasan yang diatas digunakan terhadap zaid, maka Anwar juga tak sepatutnya bertanding jawatan kedua pentingnya dalam Umno….Ketua Pemuda Umno.

Kita tak boleh “mengubah undang-undang” bila masa ia sesuai dengan kita dan mengubahnya bila ia tak sesuai dengan kita. Dan biar aku ingatkan Anwar bahawa “orang luar” macam akami lah yang membantu menaikkan dia dalam Umno. Kalau dibiarkan kepada Ahli Umno, mereka pasti menendang dia keluar kerana Anwar dianggap terlalu baru dalam parti, belum terbukti kesetaannya kepada perjuangan, mungkin juga Trojan Horse, pengacau, pemecahbelah parti dan macam-macam lagi.

(Artikel ini adalah terjemahan daripada artikel asal Raja Petra… About it being too early.

No comments:

Post a Comment