Sunday, November 7, 2010

Konspirasi memenangkan Azmin

Nampaknya Pemilihan MPP PKR semakin menarik pada minggu ke-2 ini. Ia kini menjadi tarikan dan bualan ramai samada ahli-ahli PKR, rakan-rakan PR mahupun pihak lawan (UMNO/BN).

Matlamat ingin menjadikan parti politik pertama di negara ini yang memberi kuasa kepada seluruh ahli dalam menentukan pucuk pimpinan amatlah baik malah memperlihatkan suburnya demokrasi di dalam PKR.

Akan tetapi, sifat tamak dan kegilaan memegang kuasa membelenggu diri lantas mempergunakan segala jentera yang ada bagi merencana kemenangan. Budaya dan tabiat UMNO sukar ditinggalkan seolah-olah sebati di dalam darah dan daging, ditambah pula dengan tiadanya suntikan ruh Islam-Iman-Ihsan walaupun meninggalkan parti bangsat UMNO itu sejak 1998.

Sekretariat Ibupejabat PKR dan beberapa kerat manusia dalam JPP terlibat secara langsung dalam merancang dan mengatur kemenangan individu bernama Azmin Ali bersama barisan Chai-chainya. Walaupun sebelum ini pengerusi JPP, Dr Molly menjanjikan ketelusan dalam Pemilihan 2010, hakikat yang perlu diterima oleh semua bahawa beliau umpama boneka dan tidak mampu berbuat apa-apa. Cengkaman Azmin begitu kuat dalam JPP.

Patutlah semasa Azmin turun ke cabang-cabang, Chai-chai beliau dengan angkuh mengugut pemimpin peringkat cabang supaya memberi sokongan kepada Azmin. Jika tidak, mereka akan di 'Senarai Hitam'kan oleh Kepimpinan Baru pimpinan Azmin nanti.

Sebelum ini pelbagai telahan, cakap-cakap orang dan andaian dibuat mungkin sukar diterima kerana ramai beranggapan bahawa Azmin lebih istiqomah dalam perjuangan jika dibandingkan dengan Zaid yang kelihatan masih baru.

Tetapi hari ini kita dihidangkan dengan bukti ketidaktelusan yang berlaku dalam Pemilihan MPP. Lihatlah dengan mata hati dan keinsafan, seterusnya menilainya sendiri. Bagaimana mungkin perkara seperti ini boleh berlaku dalam Parti Keadilan Rakyat?

Kak Wan…aku nak buat apa dengan kertas undi ini?


Dalam posting aku semalam, “PKR, and its ballot papers, up for sale’, aku ada kata aku akan menemui seseorang malam tadi yang menghubungi aku dan mengatakan dia mempunyai kertas-kertas undi PKR yang digunakan dalam Pemilihan yang berlangsung sekarang. dan dia akan menyerahkan kat aku sebagai bukti dakwaannya.

Malah, pertemuan tersebut dijadualkan tengahari tadi, tetapi individu tersebut risau aku diekori dan dia mungkin dilabelkan sebagai ‘pihak’ yang terlibat. Dan atas permintaannya, aku kata pertemuan tersebut diadakan semalam.

Aku baru berjuma dengannya sejam yang lalu.

Dia kelihatan gugup.

Dia tunjuk kat aku satu sejumlah kertas undi. Ianya mengandungi kertas undi untuk Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Majlis Pimpinan Pusat.

Kertas undi untuk Timbalan Presiden dan Naib Presiden mempunyai nombor siri manakala untuk MPP tak ada.

Aku tanya sama ada itu saja yang dia ada.

Dia kata, kalau aku boleh tunggu, dia boleh balik dan jumpa ditempat lain dan dia boleh bawa lebih seribu lagi kalau aku mau. Aku tanya kalau dia boleh bagi lebih kurang 100 keping kertas undi yang dia bawa.

Dia bagi satu dengan syarat aku setuju untuk memadam nombor siri sebab dia tak mau orang yang terlibat mendapat masalah. Aku tanya sapa, tapi dia tak mau jawab.

Aku tanya kat dia, macam mana kertas undi ini digunakan dalam Pemilihan ini.

Dia bagi tau, bahawa Pengawas dari Jawatankuasa Pemilihan Pusat akan memanipulasi senarai ahli yang hadir semasa pemilihan, dimana kehadiran ahli sangat rendah. Tambahkan jumlah pengundi dan masukkan kertas undi kedalam kotak undi. Lebih teruk, disesetengah tempat, langsung tak ada senarai kehadiran yang menunjukkan jumlah ahli yang keluar mengundi. Ini akan memudahkan kertas undi dimasukkan kedalam kotak undi.

Aku tanya sama ada dia mewakili mana-mana calon dan sebab itu dia mendedahkan perkara ini kepada aku, sebab calon yang dia sokong menerima kesan dari penipuan ini.

Dia mengaku, dia melakukan ini sebab calon pilihannya ditipu, tapi dia juga berharap sesuatu dapat dilakukan untuk menghentikan penipuan ini, dan kalau tidak ada apa yang dilakukan, dia merasakan tidak ada sebab untuk dia kekal didalam parti ini lagi.

Aku tanya dia sama ada dia tau siapa dibelakang ini semua.

Tanpa teragak-agak, dia menyebut nama Azmin, yang dibantu oleh Sekretariat Ibupejabat, dan beberapa individu tertentu dalam JPP yang mana Pengerusinya , Dr. Molly tidak lagi mempunyai apa-apa kuasa.

Aku tak ada scanner sekarang ini, jadi aku ambil gambar kertas undi, dan nombor sirinya di tutup, yang boleh dilihat dibawah.

Sumber terjemahan : Mat Saman Kati
Berita asal : Haris Ibrahim

2 comments:

  1. Cepat hang...

    Aku baru habis saja buat karangan pasai isu ni..

    Aku akan publish 3 hari berturut turut...

    Cilaka sungguh depa!!

    ReplyDelete
  2. Payah jugak kalau seseorang tu dok di atas terlalu lama. Tambah pulak dok nampak mcm2 peluang dok ada depan mata...

    ReplyDelete