Monday, November 1, 2010

Kesilapan Data : "Khir Toyo" mendahului


Ketika demonstrasi-demonstrasi Reformasi membara hujung 90an dahulu, saya tak menyertainya. Pertama kerana saya tidak suka Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak dia menyertai Umno pada hujung Mac 1982. Kedua, kerana saya takut tak dapat pahala.

Beberapa tahun selepas itu, saya berjumpa dengan ramai kawan yang menghangatkan demonstrasi-demonstrasi itu, bukan sahaja dari kalangan mereka yang terpesona dengan sosialisme malah dari kumpulan mereka yang disebut sebagai "Daim boys". Daim tu Tun Daim Zainuddin la.

Untuk maklumat, sebelum Anwar diusir dari Umno, selalu berlaku perebutan dan pertentangan antara "Daim boys" dan orang-orang Anwar, terutama dalam merebut habuan ekonomi. "Daim boys" biasanya menjadi pemenang kerana menurut mereka "Anwar boys are stupid".

Berbalik kepada demonstrasi tersebut, orang-orang yang tidak menyokong Anwar berhujah bahawa mereka menyertai demonstrasi-demonstrasi itu bukan kerana mereka menyokong Anwar. Tetapi, kerana "itulah peluang terbaik untuk menjatuhkan Umno".

"Kami duduk dalam tu. Kami kerja dengan mereka. Kami tau la Umno ni jahat sangat-sangat," kata salah seorang "Daim boys" yang saya temui.

Belajar dari pengalaman mereka, saya la ni sentiasa berusaha melakukan apa yang termampu untuk memastikan pembangkang menewaskan Umno. Bukan kerana saya suka pembangkang, tetapi kerana saya benci sangat kat Umno. Dan, saya juga selalu memberitahu kawan-kawan bahawa kalau Umno kalah sekalipun, kerja kita tak habis. "Kita kena berlawan dengan puak yang menang tu pulak".

Hari ini, bila membaca berita bertajuk "Kesilapan data: Azmin pula mendahului", saya teringat kata-kata seorang pemimpin Pakatan Rakyat (PR) di peringkat pusat. Bila saya tanya bagaimana kalau Azmin Ali yang menjadi Timbalan Presiden PKR, terkejut saya bila dia jawab, "Baik orang PKR pakar-pakat bagi jawatan tu kat (Datuk Seri Dr Mohamad) Khir Toyo ja!"

Saya juga semakin yakin bahawa "kerja kita tak habis. Kita kena berlawan dengan puak yang menang tu pulak".

Lagu-lagu mana pun, kita kena patah-patahkan kekuatan dan kalahkan mudharat yang lebih besar dan lebih bahaya dulu - iaitu Umno. Itu kerja utama kita.

Sumber : Penarik Beca

No comments:

Post a Comment